سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کـرآوآتـــ


عکس یاس, جدیدترین عکس های یاس, یاسر بختیاری, زندگینامه یاس

نام اصلی:یاسر بختیاری

نام مستعار:یاس

تولد:1361/03/30(34سال)تهران

ملیت:ایرانی

سبکها:رپ فارسی

سالهای فعالیت:1380تاکنون

ناشرین:ندارد

همکاری های مشترک:آمین ملک، هیچ کس، میتا ملکی، مجید غفوری، سارا نائینی، شهرام شعرباف، ارش، سیروان خسرویو زانیار خسوی، علی گیتور، کاوه آفاق، نیما علامه و تک ناین و آرشا مایکل

وب:http://www.yastunes.com

اینستاگرام:YASTUNES

یاسر بختیاری با نام هنری یاس زاده 30 خرداد 1361 خواننده رپ فارسی است. او از چهره‌های موسیقی رپ فارسی به شمار می‌رود. همچنین به وی لقب سلطان رپ فارسی و برکت رپ فارسی را نیز دادند. مضمون بیشتر ترانه‌های یاس انتقاد و اعتراض به مشکلات و بحران‌های اجتماعی نظیر فقر، اعتیاد بیکاری، جنگ، روسپی گری، خودکشی، طلاق و غیره است. یاس از اولین خواننده‌های رپ فارسی و نخستین خواننده? رپ فارسی است که در ایران برای پخش موسیقی خود مجوز گرفت. اولین ترانه? وی که به طور قانونی در ایران منتشر شد یادت نره نام داشت که آن را به همراه مجید غفوری، خواننده پاپ اجرا کرده بود.

یاس کنسرت‌هایی در شهرهای مختلف امریکا برگزار کرده است و تجربه? شرکت در نشستی موسیقیایی در راستای معرفی و توسعه رپ فارسی در دانشگاه میشیگان را نیز داشته‌است.

سال‌های نخست

یاس زمانی که 16 ساله بود ابتدا با گوش دادن به موسیقی رپ کار خود را آغاز کرد و این زمانی بود که پدرش از سفرهای تجاری‌اش از المان برگشت و برای او آخرین سی دی توپاک را آورد. یاس که از 18 سالگی به دنبال مرگ پدرش مجبور به پذیرش مسئولیت خانواده خود شد، با بدهی‌هایی که پدرش برجا گذاشته بود با مشکلات اقتصادی مواجه شد، در نتیجه تحصیلات دانشگاهی را ترک و شروع به کار کرد. در همین دوره یاس شروع به نوشتن شعرهایی کرد که بعداً آنها را به همراهی دوست دوران دبیرستان خود میتا ملکی به موسیقی تبدیل کرد. پس اززلزله بم در ایران، یاس ترانه‌ای تحت عنوان بَم را با آهنگسازی میتا ملکی خواند و منتشر کرد که آغاز حرفه خوانندگی او محسوب می‌شود.

وی در مورد درخواست برای مجوز از دولت ایران و ناکام ماندن برخی از ترانه‌هایش این چنین گفت:من در ترانه‌هایم نفرین نمی‌کنم و در راستای تأیید مسائلی مانند سکس و تخلفات چیزی نمی‌خوانم. من می‌خواهم با افتخار در جلوی خانواده‌ام ترانه‌هایم را اجرا کنم. ترانه من معمولاً با گله و شکایات از جامعه آغاز می‌شود. اما پایان آن همیشه امید است. اهمیت این کار، الهام بخشیدن به نسل جدید است تا از بهترین قوه پتانسیل و نهفته? خود بهره بگیرند. ما به این نیاز داریم.

مبارزه با انتشار فیلم‌های جنسی در ایران

به دنبال رسوایی انتشار فیلم های جنسی ایرانی در سال 1385، یاس ترانه سی دی را بشکن را به همراه آمین منتشر کرد که درباره? یک هنرپیشه? زن ایرانی (زهرا امیر ابراهیمی) بود که قربانی انتشار فیلمی خصوصی شده بود. در آوازهای یاس، افرادی مورد انتقاد قرار گرفتند که در پخش کردن این فیلم دخیل بودند و یاس از آن‌ها می‌خواست که این کار شرم‌آور را متوقف کنند. این ترانه به گوش میلیون‌ها ایرانی رسید.

مبارزه با تحریف تاریخ

به دنبال انتشار فیلم300 یاسر بختیاری ترانه هویت من را در اعتراض به این فیلم منتشر کرد. به اعتقاد محققین و تاریخ نویسان در این فیلم شخصیت اصلی و داستان فیلم دچار تغییرات گسترده و ضد ایرانی است.

فراعه رپ فارسی

یاس کنسرت‌هایی در شهرهای مختلف آمریکا همانند لس انجلس، واشینگتن، لاس وگاس، نیویورک، دیترویتو شیکاگو برگزار نموده‌است و همچنین به عنوان نماینده‌ای از موسیقی رپ فارسی تجربه اجرا و شرکت در نشست‌های موسیقیایی در راستای معرفی و توسعه رپ فارسی در برخی از دانشگاه‌های آمریکا از جمله دانشگاه میشیگان و دانشگاه نیویورک را داشته است. همچنین از یاس جهت شرکت در کنفرانسی تحت عنوان «جامعه آسیا» دعوت شد و وی چند ترانه را در این کنفرانس که در منهتن در جریان بود، اجرا کرد. او همچنین اجراهایی در دبی و لندن داشته‌است.

یاس همچنین در اردیبهشت 1387 از سخنرانان و میهمانان بخش ویژه همایش ملی آسیب‌شناسی مسائل جوانان در دانشگاه شیراز بود. در این همایش مباحثی پیرامون رپ و آسیب‌های رپ جهانی مطرح شد، و یاس در سخنانی گفت «روایت وی از رپ فارسی نه تنها یکی از آسیب‌های اجتماعی نیست بلکه با کمی دقت و بلند نظری می‌تواند به عنوان یه سبک از موسیقی در ایران بسیار مفید باشد.»[ وی به تازگی با تک ناین، بزرگترین رپ کن مستقل امریکا نیز همکاری کرده است که نام این اثر صدای اتحاد (Sound Of Unity) است و در تاریخ 1 اسفند 1392 در ساعت 9:30 منتشر شد. تک ناین یاس را برادر خود از مادری جداگانه در ایران معرفی کرده و با اشتراک گذاری ویدیوی سرباز وطن از یاس برای طرفدارانش، اعلام کرد یاس امروز از ایران به سمت کانزاس سیتی آمریکا پرواز کرده و امروز رپ ایران و آمریکا در استودیوی شخصی او با هم متحد خواهند شد.یاس علاوه بر مصاحبه با تعداد زیادی مجله? داخلی، با شبکه CNN آمریکا و همچنین با اردشیر احمدی در قالب مستندی به نام از زیر زمین تا بام تهران نیز مصاحبه کرده است. آهنگ و موزیک ویدئو اتحاد در سال 2014 انتشار یافت. شبکه BBC در گزارشی وی را حامل صلح و نماد صدای اعتراض قشر متوسط جامعه ایران معرفی کرده است. یاس بخاطر کارهای همیشه باکیفیتش به شهرت رسید و بر خلاف رپرهای دیگر ایرانی پر فراز و نشیب نیست.

کنسرت‌ها

یاس در بیش از شش شهر آمریکا و به مناسبت سال جهانی مولانا کنسرت برگزار کرده است. همچنین وی در لندن، دبی، قطر، مونترال و تورنتو کانادا، میلان و گرجستان نیز برنامه‌هایی را در قابل کنسرت اجرا کرده است.

بازیگری

یاس در سال 1382 در آخرین فیلم بلند برنا کازرانی به نام «رعد یک داستان زنانه» به ایفای نقش پرداخته است و خوانندگی رپ تیتراژ پایانی فیلم را نیز بر عهده داشته است. او به عنوان نماینده‌ای از خوانندگان رپ فارسی در فیلم مستند «Rock On» حاضر شد. این فیلم مستند که به صورت تخصصی به موسیقی راک در ایران می‌پردازد، به تهیه کنندگی شهیار کبیری ساخته شده است.

آلبوم

  • خیابونی‌ها
  • به امید ایران
  • آلبوم‌های مشترک

    • وصیت نامه
    • اُوِردوز
    • از ماست که بر ماست
    • پوریا محمودی (این آلبوم را تنها پوریا محمودی و یاسر بختیاری شنیده‌اند
    • تک اهنگها
    • ___________________________________________________________________
    • سال انتشارنام آهنگترانه سراآهنگ سازتنظیمتوضیحاتکارگردان نماهنگ
      2004 بم یاس پوریا محمودی و میتا ملکی میتا ملکی    
      2006 باید بتونیم یاس میتا ملکی میتا ملکی به همراهی بهزاد برازنده ندارد
      2007 هویت من یاس میتا ملکی میتا ملکی همخوانی با آمین ندارد
      2009 پیاده میشم یاس میتا مالکی      
      2010 نیستی یاس پژمان نیکو   مشترک با آمین  
      2010 قصه زیرزمین کاوه آفاق کاوه آفاق آراد آریا همراه با گروه د ویز کامبیز اخباری
      2010 به خاطر من یاس   سعید شمس   مجید فرهبد
      2011 Trash The Clubs یاس     همراه با دی جی،علی،گیور فرد خوشتینت و ارش لیاف
      2011 سرباز وطن یاس سعید انصار ابی رود استودیوز   کسری شجاعی
      2011 از چی بگم یاس   سعید انصار مضمون اجتماعی کسری شجاعی
      2012 من می‌جنگم یاس   سعید انصار   ندارد
      2012 وقت رفتن یاس احمد صناقی پژمان نیکوش مشترک با آمین زیگورات پیکچرز
      2013 فریاس (فریاد یاس) یاس خشایار اس آر خشایار اس آر   امیر طاهریان
      2013 آمین یاس پژمان نیکو آرمین کله مشترک با آمین ندارد
      2014 من ادامه میدم یاس فربد عرش احمد سانقه   ندارد
      2014 صدای اتحاد (Sound Of Unity) یاس میتا ملکی میتا ملکی همراهی با تک ناین آنتونی دورا
      2014 وصیت نامه یاس پدرام   در آلبوم سمفونی گربه‌ها ندارد
      2014 2 2 تا 4 تا یاس     آلبوم از ماست ندارد
      2014 زنده باد ایران یاس     آلبوم اوردوز ندارد
      2015 چارسو یاس     برای تیتراژ فیلم چارسو  
      2015 بد شدم یاس سعید شمس سعید شمس    
      2015 مسافر یاس فربد عرش سعید انصار    
      2015 همه چی درست میشه         عباس بهشتی و مرتضی دورودیان
      2016 بارکد یاس   سعید انصار من ادامه میدم 2 (تیتراژ پایانی فیلم بارکد)  
      2016 بغض یعنی یاس سعید انصار فربود عرش

      مشترک با آمین

      زندگینامه یاس از زبان خودش در ادامه مطلب
    • بیوگرافی یاس از زبان خودش:
      متولد سال 1982 میلادی _مصادف با 1360 شمسی
      محل تولد : تهران
      یاسر از سن شانزده سالگی به موسیقی رپ علاقه داشت و از آن زمان به بعد به آن گوش میداد.
      هنگامی که پدرش برای کارهای تجاری به آلمان سفر می کرد برای او سیدی های خوانندگان سبک هیپ هاپ و به خصوص
      توپاک را می آورد.
      بعد از مرگ ناگهانی پدرش تمام مسئولیت خانواده بردوش او افتاد و توانست به سختی بدهی های پدرش را بپردازد.
      او در هجده سالگی فکر رفتن به دانشگاه را از سرش بیرون کرد وبرای حمایت از خانواده اش _ مادر،برادرکوچکش و خواهرانش _ مشغول کار شد.
      در این هنگام بود که شروع به نوشتن شعر کرد که خیلی زود تبدیل به متن آهنگ هایش شد.
      این کار باعث می شد تا او به یاد پدرش بماند.
      زلزله ی بم تاثیر عمیقی بر روی یاس گذاشت و باعث شد تا او اولین آهنگش را به نام بم بنویسد که ابتدای خواندن حرفه ای او بود.
      او متوجه شد که توانایی گفتن تمام واقعیت ها را به زبان رپ دارد.
      او تصمیم داشت تا برای کارهایش مجوز بگیرد ولی برای این کار با مشکلات زیادی مواجه شد و بارها مورد تمسخر قرار گرفت، ولی در نهایت موفق شد و توانست برای شش آهنگ از ده آهنگش مجوز بگیرد.
      کارهای او مهمولا با بیان مشکلات اجتماعی جامعه شروع می شود و با امید پایان می یابد.او در آهنگ هایش ناسزا نمی گوید
      و از بیان مسائل س-ک-س-ی وخشن اجتناب می کند.
      کارهای یاس امروزه به قدری موفق شده که به نوعی به استاندارد جدیدی در رپ فارسی تبدیل شده .

      یاسر بختیاری که با نام مستعار «یاس» معروف بوده ، زاده? 30 خرداد 1361 در تهران می باشد و از خوانندگان موسیقی رپ فارسی است. وی در کنار چهره هایی همانند سروش لشگری و شاهین نجفی به عنوان یکی از سه چهره موفق و مشهور موسیقی رپ فارسی به شمار می رود. مضمون بیشتر ترانه‌های یاس انتقاد و اعتراض به مشکلات و بحران‌هایاجتماعی است که هر جوان یا فرد ایرانی در جامعه امروزی ممکن با آنها درگیر باشد. از جمله این مضامین می توان به مواردی همانند فقر ، اعتیاد ، بی کاری ، جنگ ، روسپی‌گری ، خودکشی و ... اشاره نمود. وی اولین خواننده? رپ است که در ایران برای پخش موسیقی مجوز گرفته‌است. وی ترانه «یادت نره» را به همراه مجید غفوری ، خواننده پاپ را منتشر نموده است. شایان ذکر است که این ترانه نخستین ترانه? مجوز دار رپ فارسی است.

      یاس کنسرت هایی در شهرهای مختلف آمریکا برگزار نموده است. او تجربه اجرا و شرکت در نشست‌های موسیقیایی در راستای معرفی و توسعه رپ فارسی در بسیاری از دانشگاه های بزرگ آمریکا همانند دانشگاه میشیگان را داشته است.

      سالهای نخست

      یاس زمانی که 16 ساله بود ابتدا با گوش دادن به موسیقی رپ کار خود را آغاز کرد و این زمانی بود که پدرش از سفرهای تجاری اش از آلمان برگشت و برای او آخرین سی دی توپاک را آورد . وی وقتی 18 ساله بود با مرگ ناگهانی پدرش مواجه شد و مجبور به پذیرش مسئولیت خانواده خود شد . با بدهی هایی که پدرش برجا گذاشته بود به سختی قادر بود که از عهده خانواده و مخارج زندگی بر آید . یاس آرزوهای دانشگاه خود را کنار گذاشت و شروع به کار نمود تا از خانواده خود حمایت نماید .این مقارن با زمانی بود که او شروع به نوشتن شعر نمود و سپس شعرها را به موسیقی تبدیل کرد . این اولین راهی بود که او را با ذهن و فکر پدرش نزدیک میکرد . پس از زلزله بم در ایران ، یاس ترانه ای تحت عنوان «بَم» را برای اولین بار نوشت و این آغاز حرفه خوانندگی او بود.

      به دنبال مجوز

      یاس تشخیص داد که از طریق موسیقی رپ می تواند به مردم نزدیک شود و می تواند به سادگی و ساده تر از تمام فرم‌های موسیقی که فقط شامل چند دسته خواننده و شعر است تمام منظور خود را بیان کند . او قصد داشت از طریق موسیقی به مردم الهام ببخشد و الهام بخش میلیون‌ها جوان ایرانی باشد. از این جهت تصمیم گرفت تا ترانه‌های خود را برای دولت ایران مطرح کند و مجوز ارائه یک آلبوم را بگیرد . او از مقامات اداری به مدت دو سال پاسخ نشنید. او تلاش زیادی کرد و بارها و بارها موسیقی رپ وی مورد استهزاء قرار دادند تا جایی که می گفتند «شبیه خواندن روزنامه است» . با تلاش‌های او تنها برای 6 آهنگ از 10 آهنگ او ، مجوز توسط دولت جمهوری اسلامی صادر شد.

      وی در مورد درخواست برای مجوز از دولت ایران و ناکام ماندن برخی از ترانه هایش این چنین گفت:

      من در ترانه هایم نفرین نمی کنم و در راستای تایید مسائلی مانند سکس و تخلفات چیزی نمی خوانم. من می خواهم با افتخار در جلوی خانواده ام ترانه هایم را اجرا کنم. ترانه من معمولاً با گله و شکایات از جامعه آغاز میشود . اما پایان آن همیشه امید است . اهمیت این کار ، الهام بخشیدن به نسل جدید است تا از بهترین قوه پتانسیل و نهفته? خود بهره بگیرند . ما به این نیاز داریم. 

      مبارزه با انتشار فیلم‌های جنسی در ایران

      به دنبال رسوایی انتشار فیلم‌های جنسی ایرانی در سال 1385 ، یاس ترانه «سی دی را بشکن» را منتشر نمود و این درباره یک هنرپیشه? زن ایرانی بود که قربانی لو رفتن فیلم شخصی خود شده بود . رسوایی کار این قربانی تا جایی پیش رفت که او کار خود را از دست داد . در آواز های یاس ، افرادی مورد انتقاد قرار گرفتند که در پخش کردن فیلم خصوصی این بازیگر دخیل بودند و از آنها خواست تا این کار شرم آور را متوقف کنند . این ترانه ، باعث شد تا جوانان ایرانی تکانی بخورند و هزاران نفر این موضوع را در اینترنت مکتوب و اعتراف کردند که کار انتشار و ترویج این فیلم ها را کنار گذاشتند و سی دی مذکور را شکستند . این ترانه به گوش میلیونها ایرانی رسید . 

      توسعه رپ فارسی

      ترانه‌های یاس از آب‌های بین‌المللی نیز گذشت و هم اکنون به عنوان یکی از حنجره‌های نسل جدید چه در ایران و چه در خارج از ایران شده است. وی با شرکت در تورهای مختلف دانشجویی عازم آمریکا شد و به هنرمندی مبدل شد که موسیقی رپ فارسی را توسعه داده است. او کنسرت هایی در شهرهای مختلف آمریکا همانند لس آنجلس ، واشینگتن ،لاس وگاس ، نیویورک ، دیترویت و شیکاگو برگزار نموده است و همچنین به عنوان نماینده ای از موسیقی رپ فارسی تجربه اجرا و شرکت در نشست های موسیقیایی در راستای معرفی و توسعه رپ فارسی در بسیاری از دانشگاه های بزرگ آمریکا از جمله دانشگاه میشیگان و دانشگاه نیویورک را داشته است. همچنین از یاس جهت شرکت در کنفرانسی تحت عنوان «جامعه آسیا» دعوت شد و وی چند ترانه را در این کنفرانس که در منهتن در جریان بود، اجرا نمود. او همچنین اجراهایی در دبی و لندن داشته است.

      یاس همچنین در اردیبهشت 1387 از سخنرانان و مهمانان همایش ملی آسیب‌شناسی در دانشگاه شیراز بود. در این همایش صحبت‌های نا خوشایندی در رابطه با رپ فارسی گفته شد و در قسمت هایی از همایش توهین هایی به یاس و کل خوانندگان رپ فارسی شد. دکتر جهانگیری و رئیس همایش ملی آسیب‌شناسی مطالب بسیار تند و زننده را مطرح ساختند و با رفتاری عجیب به نوعی فضا را برای سخنران و مهمان همایش که یاس باشد، مبدل به میز محاکمه کردند. با همه? تفاسیر در انتهای این همایش یاس با صحبت‌های خود و به همراهی دانشجویان ثابت کرد که «رپ فارسی نه تنها یکی از آسیب‌های اجتماعی نیست بلکه با کمی دقت و بلند نظری می تواند به عنوان یه سبک از موسیقی در ایران بسیار مفید باشد.»

      در مقابل دوربین سینما

      یاس در آخرین فیلم بلند برنا کازرانی بنام «رعد یک داستان زنانه» به ایفای نقش پرداخته است و خوانندگی رپ تیتراژ پایانی فیلم را نیز بر عهده داشته است. او به عنوان نماینده ای از خوانندگان رپ فارسی در فیلم مستند «Rock On» حاضر شد. این فیلم مستند که به صورت تخصصی به موسیقی راک در ایران می پردازد ، به تهیه کنندگی شهیار کبیریساخته شده است.



Tag : رپبیوگرافییاس
یادداشت ثابت - یکشنبه 95/5/4 4:13 عصرـسیگآریستـــ کامنت